Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Dlaczego większość firm zamyka się do 10 roku funkcjonowania ? CZ.1

Dlaczego większość firm zamyka się do 10 roku funkcjonowania ? CZ.1

Czy wiesz że w Polsce każdego dnia powstaje ponad 1200 firm. W ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło ponad 304 tysięcy nowych przedsiębiorstw. Zgadnij ile z nich będzie świętować 10 rocznicę działalności? Podpowiem Ci - zaledwie 100. Do 3 roku funkcjonowania z rynku zniknie ponad połowa z nich, a nawet jedna czwarta z nich nie osiągnie statusu 8 lat działalności.

author box img

Mariusz Suplicki

Zaktualizowano: 12 lipca 2015 12.07.2015 Czas lektury: 6min

Z poradnika dowiesz się

  • Działanie
  • Analiza SWOT
  • Więcej poradników o finansach

Ponad 71787 Specjalistów od Finansów blisko Ciebie

Czy ktoś z Was wie dlaczego tak się dzieje?

Na te pytanie nie ma prostej odpowiedzi ,ale sytuację można porównać do biegu w maratonie, by dobiec do mety trzeba być wcześniej przygotowanym bo same chęci i marzenia niestety nie wystarczą. Często przyczyną jest bark funduszy, słomiany zapał, brak działania, skoncentrowanie na sobie zamiast na kliencie, nie korzystanie z pomocy innych, działanie tylko dla zysku, brak szkoleń itd. Niestety te problemy dotykają nie tylko tych początkujących, ale też firmy z kilkuletnim stażem. Dość często można spotkać firmy rodzinne które mimo tego iż istnieją na rynku kilkanaście lat ich kres wydaje się nieuchronny. Brak rozwoju, zmian, ograniczone inwestycje, strach przed nowoczesnymi technologiami itd. To wszystko sprawia ze wizja zamknięcia przedsiębiorstwa staje się nie tylko marą senną, ale bardzo rzeczywistym zdarzeniem. W takim razie jak się uchronić przed taka sytuacją ??

Działanie

Przedsiębiorca jak nazwa wskakuje to człowiek czynu. Dla przykładu znany przedsiębiorca Steve Jobs na niektóre e-maile odpisywał tylko jednym jakże wymownym jednym słowem: go! (działaj!). Marazm i czekanie na lepsze czasy, na lato, wiosnę , sezon itd. Jest tylko zwykłą sztandarowa wymówką, która słyszałem chyba z setki razy. Takie nasze polskie narzekanie – "aaa teraz nie ma ruchu" "trzeba poczekać na sezon" albo "w sezonie się odkuje" itd. Ok. Masz racje sezon jest istotny, ale co robisz by się do niego przygotować by z tortu, który jest jeden i ograniczonej wielkości po podziale przypadł ci największy kawałek. Pytanie brzmi co masz w takim razie robić? bo przecież takie działanie bez ładu i składu tez efektu nie przyniesie.

W momencie kiedy budowałeś swoją firmę, a raczej planowałeś, opierałeś wszystko na domysłach, planach, marzeniach ewentualnie doświadczeniach innych firm. Ale każda firma to nowy organizm, na którego funkcjonowanie składa się tysiące kluczowych elementów tak samo jest i w twoim przypadku. Zanim więc zabierzesz się za jakieś konstruktywne działania trzeba wykonać analizę SWOT. Jest to jedna chyba z najpopularniejszych technik analitycznych, służąca do porządkowania informacji. Przynajmniej raz w okresie prowadzenia działalności taka analiza powinna powstać, rada jest taka by taka analizę robić przynajmniej raz w roku a najlepiej co pół.

Analiza SWOT da ci przede wszystkim wiedzę o twoje firmie, konkurencji możliwościach i zagrożeniach, pozwoli zaplanować działania, które mogą okazać się bardzo istotne.

Dlaczego zalecane jest przeprowadzenie analizy co jakiś czas?

Dlatego, że otoczenie twojej firmy się zmienia ty też nabierasz doświadczenia, więc i twoja wiedza oraz możliwości też ulegają przemianie. Czasami może okazać się ze każda kluczowa zmiana będzie wymagała przeprowadzenie takiej analizy od nowa.

Czy wiesz jak ją przeprowadzić poprawnie?

Bardzo prosto. Przede wszystkim szczerze i to tak bardzo jak tylko się da. Bez krygowania i przesadnej skromności z drugiej strony bardzo uczciwie i obiektywnie. Dobrze gdy przy tej analizie będą też pracownicy, wspólnicy, osoby, które mogą nam szczerze powiedzieć co myślą o naszej firmie.

Analiza SWOT

Analiza SWOT polega na posegregowaniu informacji na cztery grupy. W tym celu zbuduj 5 tabele 2 na górze i 2 na dole oznaczając je kolejno S,W,O,T:

  • S (Strengths) MOCNE STRONY – Pierwsza grupa określa twoje mocne strony mocne strony: wszystko to co stanowi zaletę naszej firmy. Wpisać tu możemy nie tylko to ze mamy najlepszy produkt pod słońcem, ale raczej atuty takie jak doświadczenie, kapitał, wysoka jakość, profesjonalna obsługa, nowa strona internetowa, itd.

  • W (Weaknesses) SŁABE STRONY – Druga grupa określa słabe strony firmy wedle waszego mniemania czyli wszystko to co stanowi słabość, wadę firmy, Np., małe doświadczenie, brak stałych klientów, braki finansowe itd.

  • O (Opportunities)MOŻLIWOŚCI – trzecia grupa określająca szanse czyli wszystko to co stwarza dla naszej firmy możliwość korzystnej zmiany. Np. nadchodzi senon, nowy dostawca, nowa strona internetowa, szkolenia podnoszące jakość obsługi, kampania reklamowa, dobra lokalizacja.

  • T (Threats) ZAGROŻENIA – czwarta i ostatnia grupa to zagrożenia i jest to wszystko to co stwarza dla naszej firmy potencjalne niebezpieczeństwo. Np. mocna konkurencja, wysokie podatki, brak zapotrzebowania na nasza usługę .mały rynek, zła lokalizacja itd.

Informacje, których nie jesteśmy w stanie przydzielić do żadnej grupy zwyczajnie pomijamy. Tak rozpisaną analizę, posegregowaną według opisanych kryteriów na cztery grupy, zapisujemy w formie czterodzielnej macierzy, gdzie lewa połowa zawiera dwie kategorie czynników pozytywnych, a prawa – tyleż samo czynników negatywnych. Warto sięgnąć do Internetu i dokładnie zapoznać się z budowa tego narzędzia Natomiast ważną kwestią jest by umieć rozróżnić czym tak naprawdę różnią się między sobą górna połowa naszych tabeli od dolnych (czyli mocne strony od szans, a słabe strony od zagrożeń). Proponuje przyjąć taka oto wykładnię, która mówi, że mocne strony i słabe strony, to czynniki wewnętrzne, a szanse i zagrożenia — to czynniki zewnętrzne. Pamiętajcie, że zagrożenia są osadzone w czasie i dotyczą zewnętrznych cech szanse tak samo czas i zewnętrzne cechy. Pełna moc tej techniki ujawnia się jednak dopiero w momencie gdy poddamy te cztery pozornie niezależne grupy czynników analizie wzajemnych powiązań.

Wystarczy dokonać odpowiedzi na serię pytań:

  • Czy ta mocna strona pozwoli nam wykorzystać daną szansę? Napisz w jaki sposób to zrobisz

  • Czy ta mocna strona pozwoli nam zniwelować dane zagrożenie? Napisz w jaki sposób to zrobisz

  • Czy ta strona ogranicza możliwość wykorzystania danej szansy? Napisz w jaki sposób i co zrobić by tego uniknąć

  • Czy ta słaba strona potęguje ryzyko związane z danym zagrożeniem? Napisz w jaki sposób i co zrobić by tego uniknąć

Tworząc macierz możesz dokonywać takiego podziału w systemie:

  • 0-nie ma wpływu

  • 1-ma średni wpływ

  • 2- ma duży wpływ

Po co to wszystko?

Odpowiedzi na powyższe pytania pozwalają rozpoznać tzw. silne powiązania, obszary problemowe w obrębie których można rozpocząć tworzenie rozwiązań, strategii cząstkowych – co czyni, że SWOT nie tylko narzędziem analitycznym, ale również planistycznym. Zrób to bardzo dokładnie i staranie, opisz wszystko obiektywnie, a sam się przekonasz jak skuteczne jest to narzędzie. Kiedy masz już wstępne badania zrobione czas zaplanować działania.

Opracowano:

M. Suplicki

Bazanet

Dodano: 24 lipca 2015 Zaktualizowano: 12 lipca 2015

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco